Att marknadsföra sin restaurang
Om man ska starta upp en ny restaurang eller om man tar över en redan existerande sådan är det viktigt att se till att besökare hittar till restaurangen. Om man tar över en servering som funnits i flera år kan det vara så att dess goda rykte gör att besökarna fortsätter komma. Det kan också vara tvärt om, att ett dåligt rykte gör att besökarna inte vågar sig dit. Det är genom marknadsföring man kan få gäster att hitta till restaurangen, och sedan är det bara att göra sitt bästa för att de ska gilla lokalen och maten som serveras. Men vad ska man tänka på när det gäller marknadsföring?
Marknadsföring i restaurangen
Det finns flera olika sätt att marknadsföra sig på i restaurangen. Man kan låta menyer ligga framme, man kan erbjuda en reklampenna om gästen behöver skriva och man kan också ha med restaurangens namn på kvitton, små block och annat. Marknadsföring i restaurangen kan hjälpa gäster att komma ihåg var de ätit men den lockar i regel inga nya besökare.
Visa på restaurangens fördelar
I en marknadsföringskampanj gör man klokt i att marknadsföra restaurangens mer unika drag. Om man erbjuder en doggy bag kan det vara klokt att ta upp i kampanjen eftersom att allt fler börjar värma om klimat, miljö och ekonomi. Med en doggy bag kan man ta med sig den mat man inte orkat äta upp, och det kan vara en stor fördel. Resterna kan till exempel ätas upp på kvällen, eller kanske till lunch dagen efter. Det är också klokt att visa på andra fördelar som en barnvänlig meny, romantisk stämning, alkoholtillstånd, exklusiva råvaror och rätter samt mycket mer. Då är det större chans att gäster som vill ha det lilla extra dyker upp.
Använd sociala medier
Ett smart sätt att marknadsföra sig på är genom att använda sociala medier. Där kan man nå ut till en stor målgrupp, antingen helt gratis eller för en låg summa. Man kan också få vänner och bekanta att dela inlägg. En fördel med sociala medier är att även personer från andra orter kan finna restaurangen, se dess meny, öppettider och mycket annat.
Marknadsföring i tidningen
Om restaurangen precis ska öppna kan det också löna sig att marknadsföra sig i olika lokaltidningar. Där kan man ha med öppningserbjudanden, information om lokala specialiteter och kontaktinformation. Det kan kosta en del att marknadsföra sig här, men man når ut till en relativt stor publik.
Gatupratare
Så kallade gatupratare i form av skyltar som sätts ut på trottoaren utanför restaurangen kan också vara effektiva. I vissa städer är de dock förbjudna och många kan irritera sig på dem eftersom det blir svårt att passera med barnvagn eller rullstol.